دکتر فرناز عطائی

متخصص روانپزشکی


پيام هفته

مي خواهم خوشحال تر باشم اما چگونه؟

1-تحرک و ورزش :
طریقه ای آزمایش شده برای داشتن حال خوب و سر حال بودن ورزش کردن است. ما باید حرکت کنیم تا شاد بمانیم. حتی یک قدم زدن تند می تواند تاثئر شگفتی در خلق و خوی ما بگذارد. یک فعالیت فیزیکی معتدل نیم ساعته در بزرگسالان نشان داده که آنها علاوه بر سلامتی همچنین احساس خوبی نیز پیدا می کنند.

2- تماس بدني و نوازش:
يكي از نيازهاي اوليه از بدو تولد تماس بدني و نوازش است. اکسی توسین یک ماده شیمیایی طبیعی برای احساس خوب و آرامش است. نوازش کردن و در آغوش گرفتن متقابل با عزیزان موجب ترشع اکسی توسین در بدن می شود. این هورمن، هورمن اعتماد و عشق است و این کار علاوه بر این که موجب احساس رضایت، متانت و ایمنی می شود همچنین موجب کاهش اضطراب نیز می گردد.

3- ديدن برنامه زنده مثل تئاترو كنسرت:
افراد خوشحال بيشتر در تفريح هاي فعال شركت دارند تا تفريح هاي غيرفعالي مثل تماشاي تلوزيون

4-مهرباني و كمك به ديگران:
مطالعات نشان داده كه تاثير كارهايي به ظاهر كوچك مثل باز كردن در براي كسي يا نشان دادن آدرس و يا توقف براي عبور پياده ها اثر رضايت بخشي در شخص به وجود مي آورد كه حتي تا 6 ماه ميتواند اين احساس خوب ادامه پيدا كند.

5- تنفس عمیق :
یک منبع برای آرامش و تندرستی کشیدن نفس عمیق می باشد. تنفس ما همیشه با ما است و ما می توانیم از آن به عنوان لنگر برای آرام کردن ذهن و جسم خود استفاده کنیم. مطالعات تصويربرداري از مغز نشان داده كه مديتيشن موجب بزرگ شدن قسمتهايي از مغز كه مربوط به همدردي و مهرباني بوده و كوچك شدن قسمتهاي مرتبط با استرس و اضطراب شده است. با آگاهی از تنفس خود می توان از آن به مانند ابزاری در کنترل استرس و اضطراب استفاده کرد.پس شروع کن به کشیدن نفس های آرام و عمیق تا اکسیژن بیشتری در درون تو در جریان باشد.

6- شکرگزاری :
ما همگی فراز و نشیب هایی در زندگی خود داریم. شروع کن به قدردانی از چیزهایی که داری و متشکر باش برای رابطه ها، مهارت ها و موقعیت هایی که به دست آورده ای. برای تبدیل این کار به یک عادت روزانه دفترچه ای تهیه کن و هر شب سه چیز که برای آنها شکرگزار هستی را در آن بنویس.

7- كنجكاو باشيد:
تجربه هاي جديد و يادگيري فعال منظم از آشپزي گرفته تا به اصطلاح حركات موزون همه و همه ميتواند احساس خوشحالي شما را افزايش دهد.

8- بلند بخنديد:
چند بار براي شما پيش آمده كه آنقدر خنديديد كه شكمتان دردگرفته؟ تحقيقات نشان داده كه خنده موجب آزاد شدن اندورفين در بدن مي شود كه موجب احساس خوشحالي و افزايش مقاومت در برابر درد و حتي محكمتر شدن ارتباطات اجتماعي مي شود.شما ميتوانيد گروههاي خنده تشكيل دهيد. دور هم جمع شويد و آنقدر بخنديد كه غير قابل كنترل شود.ميتوانيد از لبخند زدن شروع كنيد چرا كه خنده رفتاري مسري است واگر شما شروع كنيد كم كم تمام افراد دوروبرتان هم مي خندند.

9- خودتان را دوست داشته باشيد:
اگر شما به خودتان احترام بگذاريد و خودتان را دوست داشته باشيد كاري را انجام ميدهيد كه براي شما سودمند است.

10- ارتباط اجتماعي و دوستان خود را حفظ كنيد :
رابطه های اجتماعی منابعی هستند برای خوشحالی. رابطه ها نه تنها احساسات خوب عرضه می کنند بلکه از لحاظ جسمانی نیز مفید هستند. داشتن چندین رابطۀ عمیق موجب بهتر شدن سلامتی جسمانی، افزایش اعتماد بنفس و سلامتی روانی می شوند. احساس خوب کردن در رابطۀ مستقیم با رابطه های عمیق و پر معنای یک انسان قرار دارد.


آدرس مطب : 1
تلفن : 1 - 1

نظرات کاربران درباره این مطلب :

محسن [ 1394-10-18 ]
خخخخخخخخخخخیلی خوب بود واقعا متحول شدم.مختصر و مفید بود دمتون گرم واقعا خیلی خوب بود .مرسی

سمیرا [ 1393-12-11 ]
عالی،ولی من همیشه اضطراب دارم و غمگینم. مثل اینکه هر لحظه یه اتفاق بد قراره بیافته. تمرین خواهم کرد

برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :
اگه کار امروز را به فردا بیوگرافیEnglish Articlesمطالب و مقالاتنوشته هاي كاربراننکات جالب و خواندنیپيام هفتهآزمونهای شخصیترزومه(CV)سخنان بزرگانصفحه اصلیسوالات پزشکی